Foto: Johannes Granlund
Foto: Johannes Granlund

Tidspress och tryckteknik i JU:s största entreprenörskapstävling


9-11 April anordnades för sjunde året i rad Jönköping Universitys största entreprenörskapstävling JIBS Entrepreneurship Challenge. Studenten JKPG sökte upp vinnarna för en intervju.

”JIBS Entrepreneurship Challenge” anordnas årligen på Jönköping international business school. Det är en tävling som grundar sig i ett utvalt företags problem som de tävlande studenterna sedan ska försöka att lösa. Detta år var det Skandinaviens största tryckföretag V-TAB Norrahammar som sökte lösning på ett problem. Uppgiften för de 15 utvalda lagen var att presentera förslag på hur ett tryckföretag ska överleva i en allt mer digitaliserad värld, samt att identifiera framtida kunder. Lagen fick 24 timmar på sig att tänka ut en kreativ lösning och efter en första gallring valdes sex lag ut att presentera sin pitch inför en jury samt publik i JIBS aula. Juryn, bestående av representanter från JIBS, V-TAB och Science Park, valde sedan ut ett vinnande lag som belönades med 60 000 kronor och en resa.

Det vinnande laget bestod av Ida Modée, Hanna Johansson, Jacob Carlquist och Philip Svenningsson. Ingen i laget visste så mycket om tryckteknik sedan tidigare, men dagen innan tävlingen startade fick alla tävlande göra ett studiebesök på företaget för att sätta sig in i vad de arbetade med. När tävlingen sedan var igång var det dags för laget att komma på hur V-TAB kan använda sig av trycktekniken i framtiden.

 Det vi kom på var att de kan trycka elektronik, istället för att de ska trycka på papper. Då kan de använda sin kompetens, men att de går över till att trycka elektronik. De två lösningarna vi riktade in oss på var tryckta solceller och tryckta fuktsensorer, säger Ida.

– Det här är väldigt nya innovationer som uppkommit de senaste åren. I dag finns det inte några som kan massproducera tryckt teknik, och V-TAB skulle i framtiden kunna hjälpa de med ideér om till exempel solceller genom etablerandet av tryckteknik, säger Philip.

Laget hade trots att de rör sig i samma vänskapskretsar aldrig tidigare arbetat tillsammans, men menar att receptet för framgången går att finna i deras laganda.

– Vi gjorde länge allt tillsammans innan vi delade upp arbetet mer. Vi kompletterade varandra väldigt, väldigt väl och var väldigt öppna så att man kunde säga vad man tyckte. Det är inte alltid man känner att man kan det i grupper, och det var skönt att vi kände så hela tiden, berättar Philip.

Övriga i laget instämmer och menar att förmågan att våga kasta ur sig dumma idéer och samtidigt våga säga att ”det där kommer inte att funka” var det som slutligen resulterade i en hållbar idé. Under arbetets gång beskriver även Hanna hur de inte tummade på noggrannheten, och hela tiden inriktade sig på att komma på något som var ”wow” och andades framtid;

– Det var väldigt viktigt för oss att fokusera på V-TAB:s kompetens, men samtidigt komma på något innovativt som de inte har tänkt på innan. Vi ville hellre presentera en genomtänkt idé som låg i framkant och därmed skulle fungera på lång sikt än en snabb lösning redo att användas på en gång.

Laget lärde sig mycket om entreprenörskap under tävlingens gång. Jacob, som inte var intresserad av entreprenörskap innan tävlingen, säger att tävlingen har väckt hans intresse och nyfikenhet. Kanske vill han göra något liknande igen i framtiden. Men laget anser att de har lärt sig så mycket mer från tävlingen än bara entreprenörskap.

– Att jobba under tidspress, att kunna samarbeta i grupp och att utmana sin kreativitet, det gör att man går ut från den här utmaningen med något som man faktiskt har lärt sig. Man får också lite mer självförtroende, när man till slut ändå kommer fram till en idé, säger Hanna.

Alla i gruppen lovordar ”JIBS Entrepreneurship Challenge” och rekommenderar andra studenter att medverka kommande år. De är eniga om att det är speciellt roligt att kunna förvandla all den kunskap de förvärvat genom studier till något praktiskt. Att det sedan är en tävling, och att en eventuellt kan vinna ett pris som underlättar för en smal studentplånbok skadar inte!

 

Hanna Rosengren och Tess Rikardsson

Kommentarer

Fler nyheter

Det efterlängtade spelet är äntligen här – Harry Potter: Hogwarts Mystery

pilStunden som du alltid väntat på är här, ditt Hogwarts-brev har anlänt!

Från stressande tentasal till inspirerande mässa

pilMKV-treorna höll i onsdags i den årliga mässan Project Media Communication, där de visade upp allt från kommunikationsplaner till reklamfilmer.

Jag känner mig blåst!

JTH-studenter vill avskaffa tentor på helger

pilEn motion om att avskaffa tentor på helgerna och har resulterat i en namninsamling som i skrivande stund har över 2000 underskrifter.

Radio K + Välgörenhet = Sant

Vad Händer i Veckan | 48

Färgglatt på nästa års Spring Inspiration!

Vad händer i veckan? – 47

EN | Mat, skratt och blandade kulturer på Food Safari

pilFood Safari är ett av de absolut mysigaste eventen i Jönköpings studentliv! Du får en chans att lära känna nya människor, äta god mat och uppleva något utöver det vanliga.

EN | Case Competition Electrolux – där kontakter skapas

pilEventet och tävlingen Case Competition, anordnad av JIBS-baserade organisationen Case Academy, besöks på måndag av företaget Electrolux.
Matilda Skogsberg, LOK:s nya ordförande

Säg hej till Matilda Skogsberg, ny ordförande för LOK!

pilLäs om Matildas planer och förhoppningar som ordförande under 2018.

Studenterna som lyfter feministisk kommunikation

pilFeministiska kommunikationsbyrån besöker JU för en lunchföreläsning om sin främsta drivkraft, vikten av att kommunicera feministiskt.

Spring Inspiration går emot ohälsosamma modellideal

pilProjektledarna för 2018-års upplaga av Spring Inspiration berättar om hur arbetet bara har börjat och hur framtiden ser ut för projektet.

Vad vore väl en helg i Köpenhamn….

pilFölj med 32 timmar över bron till ett fantastiskt Köpenhamn fyllt till bredden av pumpor, caféer och shopping!

HR – Inspiration Day

pilPå tisdag går tredje upplagan av HR - Inspiration Day av stapeln, denna gången med temat Employer branding. Följ med för att ta del av inspiration och kanske träffa din framtida arbetsgivare.