Krönikabild

Ingress

Makten av en hashtag

Över två veckor har gått sedan Alyssa Milano skrev en tweet och uppmanade de som blivit utsatta för sexuella trakasserier eller övergrepp att skriva ”me too”. Inte i hennes vildaste fantasi kunde hon nog vetat vilket gensvar hon skulle få och vilka konsekvenser det skulle leda till. Hashtagen #Metoo fick eget liv och spreds som en löpeld i sociala medier. Såväl kvinnor som män berättade sina historier och ett tidigare undangömt problem sattes i rampljuset.

I början var många skeptiska, vad skulle en hashtag egentligen leda till. Som den medie- och kommunikationsstudent jag är följde jag det med spänning, för makten av sociala medier ska verkligen inte underskattas. I skrivande stund har hashtagen över en halvmiljon inlägg på Instagram och på Expressen återfinns nära 200 artiklar med #Metoo i rubriken. Jag tror faktiskt ingen kan ha undgått att lägga märke till debatten som har väckts, för oavsett om man slagit på ett traditionellt media som radio och tv eller om man scrollat i sociala medier så har #Metoo funnits närvarande. Ett problem som får så mycket uppmärksamhet av samhället är ett problem ingen kan ignorera.

Debatten har tvingat flera stora mediebolag att agera mot profiler som fått anklagelser om sexuella trakasserier och övergrepp riktade mot sig. Journalisten Fredrik Virtanen är avsatt från Aftonbladets ledarsida och TV4 bröt kontraktet med programledaren Martin Timell. Att allt detta händer först när allmänheten fått nys om skandalerna kan jag tycka är under all kritik då det framkommit att flera högt uppsatta i företagen varit medvetna om problematiken sedan tidigare. Den ekonomiska risken i att förlora en folkkär profil verkar vägt tyngre än arbetet för en jämställd och trygg arbetsplats. Först när man får allmänhetens ögon på sig agerar man för att i ett tappert försök minska skadan på företagets rykte. Trots de enligt mig tvivelaktiga motiven bakom deras agerande är det ändå en vinst i kampen för ett mer jämställt samhälle. Det var samhällets ställningstagande som skapade diskussion och som fick foten att äntligen sättas ner.

Men viktigare än dessa publika avslöjanden är den påverkan det fått på individnivå. Utsatta kvinnor och män har fått höra att de inte är ensamma, erfarenheter och åsikter har diskuterats och ventilerats, och stereotyper och normer har ifrågasatts. Tänk den generationen av ungdomar som växer upp med den här debatten. De som från start lär sig kvinnors och mäns lika värde och rätten till sin egen kropp. Det låter så självklart när jag skriver det, men tydligen är det ju inte det för vissa vilket #Metoo tydligt påvisar. Det är när den unga generationen växer upp vi verkligen kommer se de stora konsekvenserna av denna lilla hashtag.

Alyssa Milano ville belysa bredden och samhällsproblematiken i det hela, och vi alla kan nog vara överens om att hon lyckades. Eller det var inte hon som lyckades, det var vi alla tillsammans. De som delat med sig, de som läst och förstått, de som diskuterat och problematiserat, de som har agerat. Hashtagen var egentligen bara gnistan som fick ett helt samhälle att fatta eld i protest.