Från stressande tentasal till inspirerande mässa

I onsdags var det dags för tredjeårsstudenterna från MKV-programmet att hålla i den årliga mässan Project Media Communication (PMC). På uppdrag av olika företag runt om i Jönköpings län har studenterna bland annat skapat grafiska profiler och reklamfilmer. På PMC-mässan visade studenterna upp projekten som de arbetat med under de senaste sex veckorna.

Tentasalen på HLK, som vanligtvis är fylld av nervösa varför-har-jag-inte-öppnat-kursböckerna-än-studenter, hade förvandlats till en stor och ljus sal fylld med människor som pratade, skrattade och nätverkade. På ena sidan av rummet var 24 montrar uppsatta där alla treor från medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet stod och berättade om sina projekt, och på andra sidan av rummet fanns en scen. Temat på årets PMC-mässa var hållbarhet, vilket märktes redan vid entrén där besökarna fick närproducerad äppelmust som välkomstdrink. Dessutom fick de 30 första besökarna varsin goodiebag som innehöll ekologiska produkter.

Alice Moradian - grundare av Earth Bite.

Under mässan tog två föreläsare plats på scenen: Gabriella Fäldt, som är copywriter och PR-strateg på företaget Yellon, och JIBS-studenten Alice Moradian, som har startat det veganska företaget Earth Bite. Utöver detta pågick det olika tävlingar under hela eventet för både besökarna och studenterna. Det delades bland annat ut pris till studenterna som skapat den bästa montern. Vinnarna i den tävlingen var Karin Loretzon, Mikelina Olausson, Mattias Nilsson och Kajsa Carlsson som arbetat med ett projekt för Boardlife – ett företag som säljer skateboards och longboards. Uppdraget som de hade fått av Boardlifes ägare Alexander Draschnar gick ut på att göra nya, lättförstådda instruktionsfilmer för hur en monterar ihop en egen bräda.

– Han kände att det var lite svårt att förstå för nybörjare så han ville ha nya instruktionsvideor helt enkelt. Och han ville ha dem på engelska för att bredda sin målgrupp. Vi försökte göra dem mer pedagogiska genom att prata långsammare, visa upp alla delarna och förklara vad det är och visa vad man kan använda för verktyg, berättar Karin Lorentzon.

Vinnarna av bästa montern.

Amanda Hill och Hanna Hellström är två av de fyra studenterna som anordnade mässan. De började planera redan i november och har fixat sponsorer, lokaler, jobbat med marknadsföring, beställt fika, bokat föreläsare och håller nu i själva mässan. Tidigare år har mässan varit i HLK-entrén, men i år ville de göra det annorlunda.

– Nu kan studenterna ha större montrar och det blir mer space att röra sig på. Förut har föreläsningarna varit i andra salar och avskilt från resten av mässan, men nu testar vi att ha allt mer samlat, säger Hanna Hellström.

Amanda Hill och Hanna Hellström.

Tess Rikardsson

Kommentarer

Fler nyheter

Det efterlängtade spelet är äntligen här – Harry Potter: Hogwarts Mystery

pilStunden som du alltid väntat på är här, ditt Hogwarts-brev har anlänt!

Från stressande tentasal till inspirerande mässa

pilMKV-treorna höll i onsdags i den årliga mässan Project Media Communication, där de visade upp allt från kommunikationsplaner till reklamfilmer.

Jag känner mig blåst!

JTH-studenter vill avskaffa tentor på helger

pilEn motion om att avskaffa tentor på helgerna och har resulterat i en namninsamling som i skrivande stund har över 2000 underskrifter.

Radio K + Välgörenhet = Sant

Vad Händer i Veckan | 48

Färgglatt på nästa års Spring Inspiration!

Vad händer i veckan? – 47

EN | Mat, skratt och blandade kulturer på Food Safari

pilFood Safari är ett av de absolut mysigaste eventen i Jönköpings studentliv! Du får en chans att lära känna nya människor, äta god mat och uppleva något utöver det vanliga.

EN | Case Competition Electrolux – där kontakter skapas

pilEventet och tävlingen Case Competition, anordnad av JIBS-baserade organisationen Case Academy, besöks på måndag av företaget Electrolux.
Matilda Skogsberg, LOK:s nya ordförande

Säg hej till Matilda Skogsberg, ny ordförande för LOK!

pilLäs om Matildas planer och förhoppningar som ordförande under 2018.

Studenterna som lyfter feministisk kommunikation

pilFeministiska kommunikationsbyrån besöker JU för en lunchföreläsning om sin främsta drivkraft, vikten av att kommunicera feministiskt.

Spring Inspiration går emot ohälsosamma modellideal

pilProjektledarna för 2018-års upplaga av Spring Inspiration berättar om hur arbetet bara har börjat och hur framtiden ser ut för projektet.

Vad vore väl en helg i Köpenhamn….

pilFölj med 32 timmar över bron till ett fantastiskt Köpenhamn fyllt till bredden av pumpor, caféer och shopping!

HR – Inspiration Day

pilPå tisdag går tredje upplagan av HR - Inspiration Day av stapeln, denna gången med temat Employer branding. Följ med för att ta del av inspiration och kanske träffa din framtida arbetsgivare.