Lydia Hallén och Josefin Hagvall, arrangörerna till Fem-Kom på JU. Vilka kvinnor!

Feministisk kommunikation är grejen!

Jag har bestämt mig för att ägna min lunch åt att gå på inspirationsföreläsningen Fem-Kom. Och jag är inte ensam. En lång kö av studenter slingrar sig i HLKs entré och det märks att intresset för feministisk kommunikation är stort på JU. Påväg in till aulan, delas lunchbaguetter, Loka och tygpåsar med Fem-kom loggan ut. Jag får genast feeling när Seinabo Sey, Florence and The machine och Lorde välkomnar oss med sina starka kvinnoröster som riktigt fyller hela aulan. Detta är girlpower. Längst fram står den lysande Lina Forsgren, en av grundarna av Feministiska
kommunikationsbyrån.

För många är det en självklarhet att leverera kommunikation som utgår ifrån normkritiska strategier, men tyvärr är det inte alltid så. Föreläsningen inleds med tydliga exempel på icke feministiskt kommunikation och Lina fortsätter sedan med att introducera ett nytt begrepp hon använder sig av; normkreativitet. Hon har ersatt normkritik till normkreativitet och menar att sitt arbetssätt innebär att hon utmanar normerna på ett kreativt vis, en ersättning som är innovativt och helt i tiden. Lina ger oss också under föreläsningen konkreta tips på hur alla som kommer eller just nu arbetar med kommunikation kan bidra till ett mer inkluderande klimat. En sån enkel
grej som att välja typsnitt som formgivits av kvinnor, visar att det handlar om de små stegen i rätt riktning. En annan intressant del av föreläsning, är när Lina delar med sig av sitt manifest vilken består av viktiga saker Lina har i åtanke vid varje jobb hon gör, sin egen strategiska profil. Denna profil har hon skapat utifrån sig själv och vad hon tycker är viktigt. Hon berättar att hon inte rättar sig efter någon och kör sin egen grej.

Linas föreläsning är i tiden och väldigt relevant, hon ifrågasätter den patriarkala strukturen som fortfarande råder i kommunikationsbranschen och även i samhället. Framförallt inspirerar hon till att faktiskt praktisera feministisk kommunikation i sitt dagliga liv, i skola och i sitt jobb. Det är viktigt att inse att man har makten att välja att kommunicera på ett normkritiskt och feministiskt sätt. Trots att man inte jobbar på en reklambyrå kan man alltid se till att sitt Instagramflöde varken kränker någon med annat kön, etnicitet eller annan sexuell läggning. Det är viktigt att se sitt bidrag i cyberrymden. Och vetskapen att alla med ett konto på någon socialt plattform har
makten att välja vilka mediala budskap som sänds ut. Vad vi väljer att publicera, påverkar! Det är trots allt vi som i slutändan inspirerar varandra. Feministisk kommunikation är viktigt och det är föreläsningar som Linas, som gör att vi får upp ögonen för ämnet och får konkreta tips hur man faktiskt kan praktisera det.

Jag går ifrån aulan och känner mig hoppfull. Det var en fröjd att få spendera sin lunch åt uppmuntrande och inspirerande ord från Lina, och att se Lydias och Josefins engagemang. Det värmer en feminists hjärta att se att intresset för feministisk kommunikation från så många på JU. Mer feministiskt och normkreativ kommunikation till folket!

 

Johanna Jingnäs

LIKNANDE ARTIKLAR

Kommentarer

Fler nyheter

Från stressande tentasal till inspirerande mässa

pilMKV-treorna höll i onsdags i den årliga mässan Project Media Communication, där de visade upp allt från kommunikationsplaner till reklamfilmer.

Jag känner mig blåst!

JTH-studenter vill avskaffa tentor på helger

pilEn motion om att avskaffa tentor på helgerna och har resulterat i en namninsamling som i skrivande stund har över 2000 underskrifter.

Radio K + Välgörenhet = Sant

Vad Händer i Veckan | 48

Färgglatt på nästa års Spring Inspiration!

Vad händer i veckan? – 47

EN | Mat, skratt och blandade kulturer på Food Safari

pilFood Safari är ett av de absolut mysigaste eventen i Jönköpings studentliv! Du får en chans att lära känna nya människor, äta god mat och uppleva något utöver det vanliga.

EN | Case Competition Electrolux – där kontakter skapas

pilEventet och tävlingen Case Competition, anordnad av JIBS-baserade organisationen Case Academy, besöks på måndag av företaget Electrolux.
Matilda Skogsberg, LOK:s nya ordförande

Säg hej till Matilda Skogsberg, ny ordförande för LOK!

pilLäs om Matildas planer och förhoppningar som ordförande under 2018.

Studenterna som lyfter feministisk kommunikation

pilFeministiska kommunikationsbyrån besöker JU för en lunchföreläsning om sin främsta drivkraft, vikten av att kommunicera feministiskt.

Spring Inspiration går emot ohälsosamma modellideal

pilProjektledarna för 2018-års upplaga av Spring Inspiration berättar om hur arbetet bara har börjat och hur framtiden ser ut för projektet.

Vad vore väl en helg i Köpenhamn….

pilFölj med 32 timmar över bron till ett fantastiskt Köpenhamn fyllt till bredden av pumpor, caféer och shopping!

HR – Inspiration Day

pilPå tisdag går tredje upplagan av HR - Inspiration Day av stapeln, denna gången med temat Employer branding. Följ med för att ta del av inspiration och kanske träffa din framtida arbetsgivare.

E-sporten på bättringsväg med långt kvar