Bloggbild

Spring Break i San Francisco

Det har definitivt varit lite för dålig uppdatering här sedan en månad tillbaka. En anledning är att det dels precis som hemma blir mer plugg ju närmare slutet på terminen men också att lov och ledigheter tagit upp tid också.

Tredje veckan i mars var det Spring Break. En helt vecka med ledighet som vi självklart tog vara på. Alla utbytesstudenter här borta reste till andra delar av USA så som Florida och Denver. Själv åkte jag och en kompis från Sverige till Kalifornia och San Francisco. Det var ett väldigt bra val då vi fick både sommarväder med över 20 grader varmt och att det fanns så mycket att se och göra.

När vi landade på morgonen 14 mars var vi på en gång tvugna att byta om till lättare kläder. Vi bodde på HI Hostel Downtown SF. Det var ett riktigt bra hostel som jag kan rekommendera! Det låg väldigt bra och det var fina rum. Vi bodde nära all kollektivtrafik och det låg dessutom precis vid Union Square och shoppingområdet.

Under den första dagen besökte vi Coit Tower där vi hade en väldigt fin utsikt över bukten och staden. Sedan åkte vi ner till vattnet där vi besökte Pier 39 och tittade på sjölejonen, och sedan promenerade vi till kända Fisherman’s Warf. Vi avslutade dagen med att åka San Franciscos klassiska Cable cars som jag verkligen kan rekommendera. Det var superhäftigt att åka upp och ner på de branta backarna.

Under dag två fick vi tyvärr lite sämre väder då det var kallare och mulet. Men idag hade vi även bokat biljetter ut till fängelseön Alcatraz. Vi hade förköpt våra biljetter på nätet som var bra då det var mycket folk trots att vi hade en av de tidigare avgångarna. Att vara ute på Alcatraz var otroligt häftigt. Särskilt spännande var det att få lyssna på den guidade turen genom själva cellbyggnaden. Det var så mycket historia och det gick inte att undgå att bli berörd utav det vi fick höra om livet på ön.

Dag tre i San Francisco var det dags för det kanske mest ikoniska platsen, The Golden Gate Bridge.  Vi tog en buss dit och på vägen hoppade vi av för att besöka parken Palace Of Fine Arts. Här finns det byggnader som ser ut att vara från Antika Grekland eller Rom. Det var häftigt att kunna gå runt där och drömma sig bort och sjävklart var det en perfekt plats för foton! Efter stoppet hoppade vi på bussen igen.

The Golden Gate Bridge var häftig och lika storslagen som på bilderna. Tyvärr hade vi inte tid att gå ut på bron då det ganska snart efter att vi kom dit rullade in en väldig dimma som dolde båda tornen på bron. Några bilder hann jag dock få! Vi fortsatte sedan med buss till området längst väster om San Francisco som kallas för Lands End. Här hade fanns det flera vackra promenader och vi hade dessutom en väldigt fin utsikt över Stilla Havet när vi åt lunch på en restaurang här!

Efter Land’s End, fortsatte vi till The Golden Gate Park. Det är en enorm park, även den på västra sidan av San Francisco. Det ryms många små parker i den som till exempel den Japanska Trädgården dit vi ville gå. Själva trädgården är hyfsat litet med tanke på att priset för entré är 8 dollar, men vi tyckte ändå att det var värt det då det var så vackert. Här fikade vi även på deras café och smaskade bland annat på en Green Tea Cheesecake.

Fredagen 17 mars, var vår sista dag, och fantastiskt nog var det superfina sommarvädret tillbaka! Då vi hunnit med det mest som vi ville se och göra åkte vi först till Lombard Street som är en av Usa’s krokigaste gator. Efter det fortsatte vi ner till Fisherman’s Warf igen där vi köpte glass och bara satt på en bänk och njöt av vädret och utsikten där vi bland annat kunde se Alcatraz.

Ska jag sammanfatta vår resa är måstena i San Francisco självklart The Golden Gate Bridge och att åka en klassisk Cable Car, men även Alcatraz som är ett så fascinerande ställe! I Chicago väntade sedan ett mycket kallare väder och mer skolarbete. Men det roliga var att det ändå kändes som att komma hem, när vi landade på O’Hare igen.